Prvú obývateľnú mimozemskú planétu nájdeme do roku 2014

Misia Kepler pravdepodobne nájde Zemi podobnú planétu počas nasledujúcich troch rokov.

Teleskop Kepler si pripisuje jeden úspech za druhým. Doteraz identifikoval 61 planét a označil 2300 planetárnych kandidátov na preverenie pozemnými teleskopmi. Tím misie Kepler odhaduje, že 80 percent z nich sú skutočné planéty. Približne 10 percent z postupne objavovaných planét ma veľkosť Zeme, viac než polovica má približne veľkosť Neptúnu, 10 percent Jupiteru a 5 percent je väčších než Jupiter. Kepler zatiaľ neobjavil žiadnu planétu podobnú Zemi vzdialenú od svojej materskej hviezdy tak aby na nej mohol existovať život. To znamená vzdialenú od svojej hviezdy tak aby na nej mohla existovať voda v kvapalnom skupenstve, nie príliš blízko aby tam bolo prihorúco a nie príliš ďaleko aby bola chladným ľadovým svetom.

Napriek tomu, že druhú Zem doteraz Kepler neobjavil, doterajšie výsledky jeho pozorovaní vedú k záveru, že exoplanétu zemského typu pravdepodobne objavíme už čoskoro. Pravdepodobne už do roku 2014.

Projekty astrofyzikálnej divízie NASA prechádzajú každé dva roky hodnotením výkonnosti a perspektívy misií na základe ktorého sa potom rozhoduje o ich predĺžení. Kepler obstál v aktuálnom hodnotení veľmi dobre aj čo sa týka dosiahnutých výsledkov aj ďalšej perspektívy jeho pozorovaní. Na základe tohto hodnotenia bolo financovanie misie predĺžené o ďalšie štyri roky do roku 2016. Dlhší čas pozorovaní napríklad umožní odhaliť od svojich hviezd vzdialenejšie planéty, ktorým trvá dlhšie než obehnú svoju materskú hviezdu a teda než ich trajektória pretne spojnicu medzi sledovanou hviezdou a teleskopom Kepler, ktorý v tom momente zaregistruje drobný pokles jej svietivosti. Čo je stručný opis spôsobu akým Kepler hľadá planéty pri vzdialených hviezdach.

Predĺženie misie Kepler bude NASA stáť približne 20 miliónov dolárov ročne. Celý projekt doteraz stál 600 miliónov dolárov.

Misiu Kepler budú nasledovať ďalšie projekty s cieľom nazrieť hlbšie do sveta exoplanét. Projekt Fast INfrared Exoplanet Spectroscopy Survey Explorer so skráteným menom Finesse bude merať spektrá hviezd a planét v dvoch momentoch, prvý raz keď planéta prechádza pred svoju hviezdu a potom keď je za ňou.  Ďalšia misia nesúca pomenovanie Tess (Transiting Exoplanet Survey Satellite), mimochodom, čiastočne financovaná spoločnosťou Google, sa sústredí na planéty objavené v najbližšom susedstve nášho solárneho systému. Sústredí sa na planéty vzdialené od Zeme maximálne 50 svetelných rokov a na ich bližšie skúmanie.

Misia Kepler

7. marca 2009 o trištvrte na päť stredoeurópskeho času vyniesla nosná raketa Delta II z Cape Canaveral Air Force Station teleskop Kepler na jeho Zemi podobnú dráhu okolo Slnka. Kepler disponuje najväčšou kamerou aká bola kedy vypustená do vesmíru. Jej snímací CCD prvok má rozlíšenie 95 megapixelov (pole 42 CCD, každé s rozmerom 50x25 mm majúce 2200x1024 pixelov). Počas svojho letu pri ktorom sa bude pohybovať po trajektórii podobnej Zemi, tj. bude obiehať Slnko vo vzdialenosti rovnakej ako Zem (približne 150 miliónov kilometrov), s dobou obehu približne jeden rok. Takáto trajektória je výhodná z dôvodu, že na nej merania neruší žiadne odrazené svetlo zo Zeme a nie je rušená gravitačným pôsobením Zeme. Pozorovania. ktoré má Kepler vykonávať sú tak citlivé že aj takéto vplyvy by ich mohli rušiť.

Pridať nový komentár