Elektromobily môžu planéte výrazne pomôcť už do roku 2050

 
Nie je pochýb o tom, že automobilový priemysel je jedným z najväčších škodcov pre našu modrú planétu. Celkovo je zodpovedný za približne 23% emisií spojených so spotrebou energie.

Najnovšie štúdie nám však dávajú nádej na zlepšenie celej situácie. Cestou, ktorou by sme sa mali vydať sú elektromobily, vďaka ktorým je možné znížiť emisie až o polovicu v horizonte najbližších 35 rokov. 
 
Donedávna sa všeobecne pokladal automobilový sektor za najviac problémový pri znižovaní miery znečistenia, najmä pre prudký nárast predaja automobilov v Ázii, kde žije množstvo ľudí. Tieto obavy vyvracia štúdia časopisu Science, ktorá tvrdí že je možné dosiahnuť výrazné zníženie emisií. A to pomocou masového prechodu na elektrické automobily a využívania hromadnej dopravy v mestách.
 
 
Najviac radosti z takýchto skúmaní majú hlavne výrobcovia elektromobilov ako Tesla, BMW alebo Nissan. Práve spoločnosť Tesla prišla s najviac pokrokovými modelmi, no povedzme si pravdu, ani jeden z nich nebol cenovo dostupný pre bežných smrteľníkov. To by sa malo zmeniť v roku 2017 kedy sa očakáva vydanie modelu s názvom Model III. Ten by mal byť cenovo dostupnejší a mať masívny vplyv na vlastníctvo elektromobilov.  
 
Elektrická energia má momentálne výrazný náskok pred bio palivami keďže ceny batérií neustále klesajú. Na porovnanie môžeme uviesť, že cena jednej kWh elektriny z batérií klesla o viac ako polovicu medzi rokmi 2007 – 2014. Navyše sa očakáva ešte väčšie klesanie, minimálne o ďalšiu tretinu do roku 2030.
 
Až budúcnosť ukáže, ako veľmi nám záleží na našej planéte a či sa vyberieme cestou elektromobilov, alebo príde iný alternatívny zdroj energie.
 
Zdroj: techradar
 
Komentáre (5)
Adam.H
Je tu ešte jedna skutočnosť, nad ktorou sa treba zamyslieť. Ak sa rozhodneme všetci používať ako zdroj energie batériu, vzniká otázka ako sa dostane energia do nej. Každého asi hneď napadne využiť slnečnú energiu, ale tá je dostupná len cez deň a v niektorých krajinách menej a niekde viac. Tým chcem povedať, že ako alternatívu použijeme uhoľnú alebo jadrovú elektráreň, ktoré ale našu zem veľmi zaťažujú. Takže ak prejdeme na elektromobily, tak len zmeníme formu energie, kt. automobily poháňa. Záťaž na životné prostredie zostáva....
SpQx
Jaderné elektrárne by nemuseli byť zlou alternatívou (prechodnou) a hlavne nie ak by sa aj niekedy modernizovali... Ale ako som spomínal už niekoľkokrát, problém nie je v autách, pretože autá tvoria iba minoritnú časť emisií...
Pjetro de
Pri samotnou vyuzivani elektromobilov (t.j. jazdeni a dobajani baterii z el. siete) sa zataz na ziv.prost moze znizit, nevieme ake % z vyroby el. energia za 1/4 storocia bude tzv. zelena energia. Co je ele otazne na zataz ziv.prost je vyroba samotnych baterii. No a dalej pri rozsireni elektromibilov je neskutocne, ale neskutocne otazna infrastruktura, pretoze teraz na planete Zem neexistuje krajina, ktora by mala infraktrukturu na masove rozserenie elektromobilov. A neni to ani Japonsko ci Juzna Korea s 8K TV vysielanim, 22 kanalovym zvukom a 5G mobilnymi sietami.
Zubesuch
Pokiaľ nemám ako pohodlne v meste nabíjat elektromobil tak ma to nezaujima... Veľmi komicky vyznievajú tie videá kde šťastní majitelia hovoria o tom, ako stačí zástrčka a môžete nabíjať kdekoľvek. Ale kde je to "kdekoľvek"? Kde nájdem zástrčku? Kde si nabijem môj elektromobil, keď som počas dňa v kancelárii a dochádzam 40km do práce v kolóne? V mnohých elektromobiloch mi už vystačí šťava možno tak na cestu domov a čo ak mám po práci ešte nejaké aktivity? Napr. idem si zahrať tenis, čo je 10km po meste v zápche a na parkovisku pri kurte tiež asi nie je miesto ktoré sa označuje "kdekoľvek". Tak to už neprídem domov. Kým nebude vybudovaná silná a user-friendly infraštruktúra je vymaľované. Ďalšia vec... dojazd v súčasne pravdepodobne najlepšom elektromobile - Tesla je podla videí cca 400-500km. Takže s tým akurát prídem do Prahy a čo teraz? Idem s partnermi niekam na obed a je problém lebo mam už len 5% batérie. Čo teraz? Tiež ako spomínal Pjetro de je otazne ak sa masovo zacnu vyrabat clanky baterii, akym spôsobom objem tejto výroby na tieto clanky ovplyvnia zivotne prostredie. Dalsia vec... el. energia z akeho zdroja je dnes zelena v tom pravom slova zmysle? V neposlednom rade, ista sorta aut so spalovacim motorom ma podla mna ovela vacsie čaro ako elektromobily. Samozrejme mala nakupna taska do mesta bude stale len nakupna taska do mesta ci bude mat 1.0 turbo alebo 60kw elektromotor. To je ale menšinová záležitosť.
Pjetro de
Uuuuuuplny suhlas. Netvrdim, ze vyvoj je zla vec a elektromibily budu zle, ked budu sluzit ako nahrada fosilakov - vyvoj elektromobilov je potrebny jak sol, len ich parametre su uplne nedostatocne a infrastruktura absolutne nulova. Inak uz pred 1/2 storocim mali byt vsetky fosilaky nahradene elektromobilmi, lebo vyuzivanie fosilnych paliv na pohon aut mi pripada tak neskutocne nezmyselne ako pouzivanie 100 eurovky na vytieranie si zadku ... je to uplny nezmysel. Ropa neni vecna a vyrabaju sa z nej tisicky inych veci. Plytvat nou na palivo je sprostost najhrubsieho zrna. No ale Homo Sapiens s tym nema problem. Takze elektromobily jednoznacne ano, uz pred 1/2 storocim. Vzhladom na ich parametre a nizsie uvedene problemy musim smutne skonstatoat, ze zatial to nepripada do uvahy. Asi som rodeny skeptik a vsetko len okecavam, ale uvedomme si ze vyuzivanie elektromobilov je aj v absolutne najrozvinutejsich krajinach (Japonsko, Nemecko, GB) neprekonatelny problem a este sa len zacinaju podnikat prve krociky k budovaniu placebo nahrady infrastruktury (jak napr. ten dobijaci jazdny pruh). 1) muselo by to prejst na jedno nabitie aspon tych 1000-1100 km (samozrejme pri 100 km/h a -10C, nie pri 40 km/h a +25C), lebo cez tyzden nebudem cakat na nabijacej stanici hoci len pol hodiny jak blb, kym sa nabije. 2) nabijanie na cestnej nabijacej stanici (po tych 1000-1100 km) z takmer 0% na 100% by malo byt MAXIMALNE 30 minut (teda pokial sa to nebude dat v kazdej podzemnej garazi nakupneho centra, tak staci aj 60-90 minut .. rodinny dom nemam, ze by som si to pichol do garaze a nabijal 10-12 hod celu noc a pred cinziakom by to slo dost blbo dnes a aj za 50 rokov), resp. riesiť to inak - vymena vybitej baterky za nabitu, lenze co ked moja novsia baterka ma 95% kapacity a vyfasujem nejaku opotrebovanejsiu s 80% kapacity? a hned mam dojazd o 100 km menej ... to by cloveka riaaaaadne nasralo. To by museli furt osadzovat nove baterie a pre povodné/opotrebované by si clovek prisiel neskor? Lebo davat inym moju opotrebovanu baterku by bola tiez drzost.... 3) aj keby bol na sidliskach PRI KAZDOM parkovacom mieste nejaky slot na nabijanie (to je podla mna uplne sci-fi, nepredstavitelna a neuskutocnitelna hovadina ani do roku 2050, kto a jak by to urobil, stalo by to asi kvadriliardu €), navyse plno parkovacich miest na sidliskach starsich jak 15-20 rokov je NEVYZNACENYCH a parkuje sa vseliako (kolmo, pozdlzne, polosikmo, tak-hentak) a vselikde ... pokial by to neznicili dementni, retardovani vandali 4) aj keby bolo splnene 1, 2 a 3 eletricka rozvodna siet kazdeho statu by sa musela sakramentky zmenit, pretoze ten 3-4 kW odber pocas 10-12 hod celej noci v kazdej domacnosti a teda pre cca milion tych 4-kolesovych, smradlavych, fosilnych, plechovych krabic, by "TROSKA" pozmenil dnesne statisticke modely ale elektricka rozvodna siet by hardverovo lahka. Vsetky modely pre udrziavanie rozvodnej siete budu v haji. Okrem toho ked do toho zacnu kecat obnovitelne zdroje (preto je ich zapajanie v takom malom mnozstve, pretoze su nepredvidatelne) tak siet moze byt tak nestabilna, ze ked si ludia vecer pustia skatule, lebo hrame hokej, tak elektricka siet padne 5) cena by mala byt taka, ze to bude o tolko drahsie od diesela, jak je diesel drahsi od benzinu, t.j. o caa 15-20%, nie o 400% jak uplne low-end elektromibily beznejsich znaciek fcul Tych problemov je viacej, ale hlavne je, ze nielen vo vyspelych zapadnych krajinach, ale tym duplom milion-krat prizvukovane na Slovensku ABSOLUTNE NEEXISTUJE infrastruktura a ani legislativa na normalne pouzivanie eletromobilov. Totiz nie kazdy ma dom a garaz (kde si to bude nabijat cez noc 10-12 hod) a nie kazdy tuzi chodit so svojim elektromobilom vo voliere so 150-170 km vybehom (totiz tam+naspat & rezerva, kedze nabijacich stanic je 2 a pol), pretoze ked napr. dochadzam 70 km do roboty a 70 km spat, tak akoze co ... ???? ... umozni mi to nabijat kazdy druhy den v robote zamestnavatel? Nabije sa to vobec pri 16A isticoch za 8 hodin? Ak by mal aj mega-istice, tu elektriku mi bude strhavat zo mzdy? Iba blb nevidi problemy.
Pridať nový komentár
TOPlist