DirectX 12 umožní multi-GPU zapojenie AMD a nVidia kariet

 
Oficiálne uvoľnenie nového API DirectX 12 sa blíži a spolu s ním príde aj zaujímavá novinka. DirectX 12 bude podporovať súčasné zapojenie grafických kariet GeForce a Radeon.

Dátum uvedenia nového API nie je pevne daný, no predpokladá sa, že dorazí s Windows 10. Vyzerá to tak, že hráči sa majú na čo tešiť nakoľko DirectX 12 má pracovať odlišne ako jeho predchodcovia a má umožniť programátorom vyvíjať aplikácie bližšie k hardvéru, čo zvýši výkon a zníži latenciu. DirectX 12 má však ešte jedno eso v rukáve.
 
 
Veľkou novinkou je podpora zapojenia viacerých grafických kariet súčasne, pričom nemusí ísť o rovnaký model kariet a dokonca ani o výrobcu. Jednoducho povedané - spriahnuť dokopy bude možné ľubovoľné grafické karty AMD a nVidia. DirectX 12 skombinuje obraz z grafik do jedného kontajnera. Rozdelenie vyťaženia a úloh bude už na ramenách vývojárov.
 
U nadchádzajúceho DirectX tiež odpadne zrkadlenie pamäte kariet. V starších verziách API musela každá z kariet striedavo renderovať jeden frame (AFR). To vyžadovalo aby boli textúry a potrebné dáta v pamäti a ak ste mali zapojené 2 karty so 4GB pamäťou, stále ste mali k dispozícii ako keby iba 4GB pamäte. DirectX 12 túto matematiku zruší a prinesie iný spôsob renderovania nazvaný SFR (Split Frame Rendering). Vývojári budú schopní manuálne alebo automaticky rozdeliť textúry a geometrické dáta medzi jednotlivé GPU a všetky karty tak môžu spoločne pracovať na každom rámci. Každé jadro bude pracovať na vykresľovaní určitej časti obrazovky. Ak budete mať napríklad 3 karty, tie si rozdelia monitor na 3 časti a každá karta si bude vykresľovať obraz pre svoju časť.
 
SFR technika má výrazne znížiť latenciu. Pri použití AFR musia totiž rámce čakať vo fronte aby bol dosiahnutý čo najplynulejší obraz. To však v praxi znamená, že obraz na monitore je pozadu asi 4-5 rámcov za reakciami užívateľa čo celý multi-GPU zážitok kazí. U SFR by vo fronte mal byť maximálne 1 rámec nakoľko každé GPU pracuje na svojej časti obrazovky. To by malo znížiť oneskorenie pričom vysoký framerate zostane zachovaný.
 
Určite však stojí za zmienku, že SFR nie je žiadnou novinkou. Vo filmárskom či fotografickom priemysle a niektoré 3D modelovacie aplikácie používajú SFR už dlhu dobu. Dokonca niektoré herné systémy z 90-tych rokov podporovali SFR. SFR tiež nájdeme u Mantle API od AMD.
 
Vráťme sa však k téme z nadpisu. Neznáme zdroje o novom DirectX 12 prezradili, že bude podporovať súčasné zapojenie AMD a nVidia kariet. To znamená, že nVidia GeForce karty si budú rozumieť s AMD Radeon kartami a spoločne sa budú podieľať na renderovaní rovnakej hry či dokonca rovnakého rámca. Ak teda máte karty oboch výrobcov alebo jednoducho chcete využiť technológie oboch značiek, DirectX 12 vám to umožní. Pri takejto konfigurácii bude jedna karta pracovať ako hlavná zatiaľ čo druhá bude dodávať dodatočný výkon.
 
Netýka sa to však len desktop grafických kariet. Využívať naraz rozličné karty bude vďaka DirectX 12 možné aj v notebookoch s dvojicou kariet či v systémoch s integrovaným grafickým jadrom v procesore.
 
Skôr ako začnete lámať SLI mostíky, zadržte. Takéto zapojenie budú musieť pravdepodobne totiž podporovať aj základné dosky, ktoré aj dnes musia podporovať CrossFireX či SLI pre multi-GPU zapojenie. Taktiež ešte vôbec nie jasné, či by takéto zapojenie podporovali aj súčasné generácie grafických kariet, alebo podpora príde až s novými kartami. Vývojári v herných štúdiách budú mať kopec roboty s optimalizáciou a rozložením záťaže medzi zapojené karty. Na praktické využitie multi-GPU zapojenia rozličných kariet si tak asi ešte chvíľu počkáme.
 
 
Komentáre (4)
nManJofo
Mna by zaujimalo, ako to bude v reale naiplementovane. Jeden z problemov s multi-gpu je ten, ze konvencne karty (radeon, geforce) nemozu priamo pristupovat do pamate druhej karty (t.j. nejake priame DMAcko bez pouzitia systemovej RAM, take Quadra a FirePro to dokazu). Pokial teda bude chciet DX12 aplikacia vyuzivat 2 karty, predpokladam ze sa to bude odohravat tak, ze vysledny obraz bude skladat CPU a potom to zobrazi jedna z kariet ako fullscreen quad. Lebo ak nie, potom by DX diktoval vyrobcom HW, akym sposobom maju posielat data po zbernici, coz je hodne "vendor speciffic" a to asi nenastane. A tym padom sa opat dostavame k problemu latencie, lebo transfer GPU-SYS_MEM-GPU je drahsi nez GPU-GPU, takze latencia bude, a urcite vyssia ako u SLi/CF, ktore maju zrejme nejaky svoje interne "hacky" na to, aby bol snimok zlozeny v co najmensom case.
snap-
hovoria ze cely system bude fungovat ako jedna grafika cize je mozne ze bude main grafika ktora obraz bude aj skladat... ale aj tak pokial by siel obraz do procesoru tam sa poskladal a siel nazad tak momentalne riesenie pri 100fps s 5timi framemamy vo fronte je oneskorenie 50ms len v samotnej cakacke :)
sdfajfpao
"framemamy" kristepane! Za prvé, mäkké i, za druhé, ako ťa mohlo takéto skloňovanie napadnúť?! Keď už, tak frame-ami.
sdfajfpao
Čo to je zasa za preklad, že rámec? Veď to ani google translator takto nepreloží, aj ten vie, že rámec v slovenčine znamená oblasť. Veď frame sa prekladá normálne ako obrázok od vzniku filmov. Mám n-obrázkový film, n-obrázkov za sekundu mi robí foťák/kamera.
Pridať nový komentár
TOPlist