Prvé 3D tlačené auto, ktoré aj jazdí je na svete!

 
Spoločnosť Local Motors vytlačila na 3D tlačiarni prvé auto pomenované Strati, ktoré dokáže normálne jazdiť. Samotná tlač trvala pritom iba 44 hodín.

3D tlač zaznamenáva stále väčšie úspechy a v blízkej budúcnosti zrejme nahradí niektoré veci či dokonca jedlá. 3D tlačené a fungujúce autá sú však niečo, čo tu ešte nebolo. Spoločnosť Local Motors, ktorá stoji za výrobou vozidla Strati tvrdí, že ide o prvé 3D tlačené auto na svete. Hádať by sa však mohli s vozidlom Urbee, ktoré je taktiež vyrobené pomocou 3D tlačiarne a to ešte v roku 2010. Local Motors však tvrdí, že Urbee má 3D tlačené iba panely a určité časti a zvyšok tvorí štandardná interná štruktúra. V aute Strati je však všetko čo nie je mechanické (sedadla, kapota, karoséria...) vyrobené 3D tlačiarňou.
 
 
Strati sa skladá iba zo 49 častí pričom bežné vozidla obsahujú 5000 až 6000 súčiastok. Treba poznamenať, že ide v podstate o elektromobil, ktorý na jedno nabitie prejde 200 kilometrov. Maximálna rýchlosť je 60km/h. Automobil je plne funkčný a prvú jazdu absolvoval ráno 13. septembra.
 
 
Spoločnosť tiež tvrdí, že je to vôbec po prvýkrát čo je hlavná časť vozidla vytlačená naraz pomocou priamej digitálnej výroby. Mechanické časti ako motor, batéria, elektrické vedenie či pruženie pochádzajú od rôznych výrobcov a namontované boli spoločnosťou Local Motors.
 
Výrobný proces Strati-ho pozostával z troch fáz. Prvou časťou bolo vytlačenie tela vozidla za pomoci Big Area Additove Manufacturing stroja. Kostra vozidla potom putovala na ďalšie spracovanie vykonané CNC frézou. Vytlačené a upravené vozidlo následne bolo treba doplniť mechanickými časťami. Tlačenie trvalo 44 hodín, frézovanie 1 deň a skladanie vozidla dokopy ďalšie 2 dni. Kompletná výrobca Strati-ho teda trvala 5 dní.
 
 
"Strati bol navrhnutý našou komunitou, bude vyrábaný v našich továrňach a riadiť ho budete vy", vyjadril sa CEO spoločnosti Local Motors John B. Rogers. Podľa výbavy by výrobca chcel vozidlo predávať za cenu $18 000 až $30 000. Local Motors tvrdí, že ide o míľnik v 3D tlačených vozidlách. 
 
Zdroj: gizmag
 
Komentáre (5)
Pjetro de
ako ukazka konceptu fajn, inak absolutne neprakticka hovadina: 1) z praktickeho hladiska: elektromobil, 60 max. km/h, dojazd 200 km - to je kárička do mesta, taka vylepsena babeta pre dvoch (este k tomu bez strechy) 2) stavim sa nesplna plno noriem a specifikacii a vo vela statoch (ak nie vacsine) by to ani nesmelo na cestu 3) uzitkova hmotnost je kolko? 150 kil (2 osoby a diplomatka). pri troch osobach sa to v strede asi rozlomi ... 4) uzitkovy objem kolko, 20 litrov? aj najmensie drobcekove modely BEZNYCH aut (citroen c1, skoda citigo, peugeot 107, suziky splash ... ) maju "batozinovy" priestor okolo 150 litrov - samozrejme okrem podobne nezmyselnej prerastenej zakrytej motorky pre dvoch: kárička SMART
MQ
Ja v tom potencial vidim, ale z ineho hladiska. Preco sa trepat do mesta, na cesty medzi ostatne auta, policajtov a podobne. Pozri sa na slovensky vidiek. Kolko tam jazdi kadejakych doma vyrobenych aut, traktorov, krizencov kona s korytnackou....? A to vsetko len na pracu, vozenie sena, travy, nakladu, zaviest sa do hory na chatu, vybehnut na hriby, chystat drevo na zimu....atd. Ludia na to nepotrebuju certifikovane auta, za sialene ceny. Chcu to mat funkcne, trvacne, lahko opravitelne a pod. Postavil by som si na tom biznis. Dodajte mi podvozok, na ktorom chcete mat plastovu karoseriu, podla vasho zelania a ja vam ju za 2-3 dni vyrobim. Nieco sa vam na tej, ktoru som vam vyrobil pokazilo, nie je problem, o 1-2 dni si pridite pre NOVY nahradny diel. Ver tomu, ze na Slovensku by som sa s tym dokazal uzivit. O vyrobe plastovych veci od vymyslu sveta, podla poziadaviek zakaznikov, ani nepisem, to by bola samozrejmost a dodatkova vyroba. Chces masivne zahradne sedenie z plastu, ktore ta vydrzi roky rokuce? Nie je problem. Masivny bazen na mieru, plastove suciastky podla zelania, vyrobky na mieru.....? Personalizacia za maly peniaz ma buducnost.
Pjetro de
Nevidíš pre oči? Podľa výbavy by výrobca chcel vozidlo predávať za cenu 18 000 $ až 30 000 $. Aj keď sú výrobné náklady "len" tresnem zbrucha 10 000 $ (elektromobily sú drahé jak svine), toto má byť dnes na vozenie sena po polných cestách na slovenskej oravskej dedine? Si sa s koňom zrazil, alebo si utrpel úraz hlavy? Na to je rozpadnutá prehrdzavená Škoda Favorit a starý príves.
MQ
Po tom, ako si sa zrazil s konom, si nevidis pre oci prave ty, to bude tym urazom hlavy. Citaj pomaly, mozno sa to na teba nalepi. Pisem o vyrobe elektromobilov, alebo celych aut? Nic take v mojom prispevku nevidim, tak si nedomyslaj a nesnivaj! Pisem o vyrobe kapoty na uz existujuci a zakaznikom dodany podvozok. Odrazu je z tych tvojich, z brucha vytiahnutych tisicok eur, podstatne mensia suma. A to sme stale len pri autach a domacich vozitkach, o vyrobe na zelanie zakaznika, sa mozeme bavit neskor a takmer do nekonecna... Zaujimave, ako niektori ludia vkladaju cloveku do ust to, co nepovedal, ale zazracne nepocuju, co naozaj povedal.
jaujcik
Myslim ze je to zaujimave, ako elektro do velkeho mesta super. Osobne 3 roky jazdim do prace Barchettou. 2 miesta, kufor o velkosti 120 litrov je stale prazdny max. nakupne tasky, platnena strecha, denne spravim 50km z toho 80% po meste kde je 50km/h. Ked si spravia osvetlenie a drobne upravy tak to bude v pohode. A verim ze to pretlacia aj cez atestacie (v pripade slabej tuhosti, vystuzia ram ocelovym platkom).
Pridať nový komentár
TOPlist